De arbeidsmarkt zoals we die nu kennen is competitiever dan ooit. Dit heeft duidelijke gevolgen voor onze sollicitatie aanpak. Voorheen was te volstaan met een brief en CV, maar met deze economie is dit echt onvoldoende.
De stapels CV’s die HRM managers ontvangen groeien à la minute.
Er is geen gouden combinatie of een bepaalde aanpak die het beste werkt. Netwerken, gebruik van Sociale Media, reageren op advertenties, jezelf aanbieden, gebruik van vacaturesites en W&S bureaus zijn allen mogelijkheden die werkzoekenden tegelijkertijd inzetten om hun kansen te vergoten.
Door de moordende concurrentie is de enige andere mogelijkheid jezelf te onderscheiden van anderen en op te vallen. Door Personal Branding kun je dit bewerkstelligen en jezelf onderscheiden van anderen met dezelfde kwalificaties als jij. Het maakt je niet beter dan anderen, maar geeft je wel een streepje voor als beter gezien of ervaren ‘product’.
Personal Branding is het totaalpakket van je vaardigheden, persoonlijkheid en eigenschappen/talenten die jou neerzetten als merk. Bij bepaald soort werk denken mensen meteen aan jou en bij jou denken ze meteen aan een bepaalde soort expertise.
Personen als Oprah Winfrey, Steve Jobs, Marco Borsato en Geert Wilders zijn enkele voorbeelden van persoonlijkheden met een Personal Brand. Bij het horen van deze namen hebben we meteen een associatie met bepaalde kwaliteiten, deskundigheid en normen en waarden.
Personal Branding gaat vooral om invloed hebben. Jouw Personal Brand beïnvloedt hoe mensen jou ervaren. Je eigen merk staat voor je waarden en kwaliteiten die aan anderen laten zien wie je bent, wat je kunt en welke meerwaarde je biedt. Hoe anderen jou zien kan leiden tot een grotere kans op werk en andere mogelijkheden.
Voor je banenjacht betekent dit geloofwaardigheid, deskundigheid en superioriteit. Daarnaast word je sneller opgemerkt en vormt het de rode draad in je CV.
Uiteraard is Personal Branding niet alleen voor beroemdheden en kun je daar als werkzoekende baat bij hebben. Hoe werkt Personal Branding ?
Wie ben je?
Succesvolle branding start met een authentieke reflectie van jezelf. Wie ben je in je kern. Het gaat er niet om een merk van jezelf te verzinnen. Een ‘fake’ imago is ook moeilijk vol te houden. Denk aan woorden die overeenkomen met je kern en die je ook wil laten zien aan anderen.
Het gaat hierbij vooral om het weergeven van je grootste kwaliteiten en je meest opvallende eigenschappen.
Deze vragen kunnen je verder helpen:
- Past mijn merk bij wie ik werkelijk ben?
- Passen mijn kleding en stijl bij mijn merk?
- Doe ik ook daadwerkelijk wat mijn merk beweert?
- Ben ik consistent in wat ik laat zien?
Wat doe je?
Dit belicht je expertise of passie, direct gelinkt aan je werk. Welk werk wil je het liefste doen? Wat doe je precies dat opvallend, meetbaar, onderscheidend of van meerwaarde is?
Benoem situaties/resultaten
Wat heb je bereikt via de kwaliteit die je zo anders maakt dan anderen? Wat zouden collega’s zeggen wat het meest opvallende is aan jou en hoe je dit gebruikt in je werk?
Het in goede banen leiden van je Personal Brand
Een Personal Brand heeft de meeste meerwaarde in mond-tot-mond reclame. Cliënten, opdrachtgevers, collega’s en vrienden zijn stuk voor stuk de mensen die je zullen aanprijzen, waardoor je als waar verder wordt verkocht.
Personal Branding is direct gelinkt aan de eerste indruk die mensen van je krijgen. Doorgaans heb je 10-30 seconden de tijd om een goede eerste indruk te maken. Bij Personal Branding gebeurt dit al voordat ze je hebben ontmoet.
Het is van belang dat je zelf je merk in de hand houdt. Als je dit namelijk niet doet, dan verzinnen anderen wel een merk voor jou; eentje waar je misschien niet zo blij mee bent.
Dit betekent dat je een actieve rol zult moeten gaan vervullen om je eigen merk te promoten. Door actie te ondernemen, gesprekken te voeren, te netwerken kun je jezelf goed neerzetten als je eigen product.
Door gebruik te maken van Sociale Media, het deelnemen aan forums, het schrijven op Blogs, het onderhouden van een website, krijg je de mogelijkheid je Personal Brand onder de aandacht te brengen.
Geef een reactie